Sinds 1989 is Lindenhoff een familiebedrijf dat de mooiste producten levert aan restaurateurs en consumenten. Daarbij blijven we constant innoveren, maar altijd in dienst van hetzelfde doel: mensen laten genieten van goed geproduceerde voeding met authentieke smaak.
Van producent naar ambassadeur van authentieke voeding
In 1989 begon Ben te Voortwis professioneel “vlees met garantie” te produceren en leveren aan slagers en horecaleveranciers. Hij vond dat om hem heen op een verkeerde manier met dieren werd omgegaan en was ontevreden over de kwaliteit van het anonieme vlees dat hij in restaurants voorgeschoteld kreeg. Dat stond in geen verhouding tot het vlees dat hij thuis gewend was, van de koeien die hij op zijn 17e eeuwse boerderij in Baambrugge hield.
Overigens stond Ben niet alleen in zijn onvrede: een opeenstapeling van schandalen had er destijds toe geleid dat een groeiend aantal mensen wantrouwig was over de bio-industrie. De tijd was dus rijp voor een product dat op een transparante en duurzame manier geproduceerd werd.
De kwaliteit die Ben daarbij voor ogen had en de methoden die daartoe moesten leiden, waren gebaseerd op de hobby die hij en zijn vrouw al langer beoefenden: thuis groente, fruit en vlees produceren voor eigen gebruik. Ieder seizoen lieten ze een koe slachten, om vervolgens de helft van het vlees zelf in de vriezer te stoppen en de andere helft in de naaste kring te verdelen. Toen die praktijk zo populair werd dat ze per keer wel elf koeien in omloop brachten, was het voor Ben een logische keuze om er zijn beroep van te maken.
Na een paar jaar ‘zoeken’ had hij een rendabel model gevonden. Ben onderhield nauwe contacten met boeren in de Pyreneeën, die Gasconne koeien voor hem opfokten zodat hij ze zelf in Baambrugge zelf kon afmesten. Ook het vermarkten en bezorgen van het vlees aan chef-koks nam Ben voor zijn rekening.
Al snel kwamen daar andere producten bij. Van boerenboter en dagverse eieren tot biologische aardappelen en uien: de boeren in Ben’s netwerk hadden regelmatig mooie spullen over die hij op zijn ritjes mee kon nemen. Tegelijkertijd nam bij chefs de interesse in die authentieke boerenproducten alleen maar toe. Iedere kok met ervaring in Frankrijk had wel eens gewerkt met zulke spullen, maar in Nederland waren die toen nog moeilijk te verkrijgen. Het duurde dus niet lang voordat Lindenhoff naast vleesproducent ook een belangrijke schakel tussen horeca en platteland werd.
Inmiddels hebben de zoons van Ben die schakelfunctie nog verder uitgebouwd en is Lindenhoff “ambassadeur van authentieke smaak” geworden. Lindenhoff houdt zich dus in de eerste plaats bezig met het representeren naar de eindgebruiker toe van een heel netwerk van gelijkgestemde medeboeren en –producenten. Een dankbaar werk, want zo is het bedrijf in staat om gepassioneerde ambachtslieden uit heel Europa te stimuleren.
Dat doet Lindenhoff bijvoorbeeld door de mooiste spullen te leveren aan binnenlandse tophoreca. Daarnaast krijgen consumenten op de Marché in Baambrugge de mogelijkheid de producten, de boerenomgeving en het ambacht van vakmensen te ervaren. En sinds kort maakt Lindenhoff authentieke voeding met de webwinkel voor heel Nederland bereikbaar.